Använder Blogger.

Ny nordbo

måndag 18 mars 2019

skitgubben@outlook.com

Sawadee 

Ja då har jag varit nordbo i lite mer än 2 veckor och allt är bara bra. Det är faktiskt lite varmare på dagarna här än på Phuket. Men värmen känns inte alls som på Phuket för här är det inte så hög luftfuktighet och på morgonen så är det lite längtan efter en fleecetröja. 

Har nästan  lärt mig var jag ska gå för att inhandla allt av småprylar som behövs vid etableringen här. Ban Dung är ju inte så stort så allt ligger så centralt förutom Big C och Tesco som ligger lite utanför city. Busstorget är själva navet i stan
och där kan man (snuskgubbar??) sitta och titta på många, många vackre damer som passerar revy.
Fick inmonterat en värmare till duschen men naturligtvis så fungerade den inte så jag fick klaga. Montören kom direkt med stora verktygsväskan och blev klar på ett ögonblick!!
Han visade tokfan att han nog borde sätta på brytaren till aggregatet och inte bara använda brytaren på densamma.
Kände mig ovanligt dum måste erkännas.

Var förra lördagen vid ett tempel där det var ett band som spelade (högt!!) så öronen håll på att ramla av och alla gammal som ung dansade som tusan. Lika många olika danser som det var deltagare. Öl och Lao Khao (risbrännvin eller starkvin) och mat köptes och intogs samtidigt som stämningen ökade.



Var till banken för att öppna ett konto för min bank har inget
kontor här i Bang Dung. Ja inte fan gick det för alla 4 kopior
av pass, husbok, hyreskontrakt och kopia på hyresvärdens ID  var inte nog. Jag fick besked att jag måste ha ett intyg från någon tjänsteman på någon myndighet som garanterade min person???
Efter mycket funderande så kom jag på att när man ska köpa motorbike eller bil så ska man ha ett papper från Immigration som bekräftar din adress. Får nu se om det räcker. Hade tur att Ulf skulle flyga hem till Phuket och jag skulle kör honom till flyget så jag behövde inte dra till Udon Thani (8-9 mil enkel väg) bara för detta. 

Var i går och hälsade på mina svärföräldrar för första gången och det var en kul upplevelse. Naturligtvis så blev min närvaro antagligen veckans höjdpunkt och jag blev presenterad för minst ½ byn där naturligtvis nästan alla är släkt. Morbröder, fastrar, kusiner, bröder och systrar i mängder.
Hoppas och tror att jag blev accepterad. 

Vi åkte vidare till Fiffens sambos hus där hon har en svampodling där det växer som tusan.


Här är svamphuset


Så har ser förpackningarna med mycelet ut



Ligger travade på båda sidorna och måste vattnas ordentligt.



Varje morgon är det dags för skörd och det är inte lite som det blir. Dom här svamparna var inte synliga på morgonen för 4 timmar sedan.

Jag har en hund som kommer flera gånger om dagen


Hon kommer flera gånger varje dag och är inte intresserad av mat utan det är bara klapp och klia som gäller.


Jag tänkte att jag skulle göra neg..bollar men det var inte det lättaste, Vad tror du att det var svårast att få tag i??
Otroligt nog så var det riven kokos. Både på Big C och Tesco så såg dom ut som fån när jag frågade var jag kunde hitta det i butiken. 


Jakten fortsätter för detta problem gör ju att längtan efter dessa läckerheter ökar i kubik när något sådant här inträffar.

Snart är regntiden här så det gäller att vara beredd.


Har passat på att köpa nya badbyxor inför regnets ankomst.
Naturligtvis senaste mode för en liten överårig farang.






Nu på morgonen blir det återbesök på banken och sen är det lite kompletterande eldragningar. Här i Thailand är det mycket vanligt med 1 eluttag i varje rum och det sitter högt upp på väggen och där är 2 uttag och i mitten brytaren till takbelysning. Nu är det ju så att våra stickproppar är för stora!


Den trycker ju på brytaren som då hamnar i ett mellanläge.

Bara att byta till dom inhemska 

  

Ha det gott och intala dig att ett nytt snöfall som övergår i regn är någonting som jag kanske önskar många gånger!

Sverker

Skicka en kommentar

  © Blogger template On The Road by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP